Κεγχρεές
Ο δε Παύλος έτι προσμείνας ημέρας ικανάς
τοις αδελφοίς αποταξάμενος εξέπλει εις την Συρίαν, και σύν αυτώ Πρίσκιλλα
και Ακύλας, κειράμενος εν Κεγχρεαίς την κεφαλήν, είχεν γάρ ευχήν»
(Πράξεις 18:18)
Τοπογραφία -
Στοιχεία
Η πόλη ήταν ένα από τα δύο σημαντικότερα
λιμάνια της αρχαίας Κορίνθου (το άλλο ήταν το Λέχαιο) και εξασφάλιζε την
επικοινωνία με τα νησιά του Αιγαίου και την Ανατολή. Βρίσκεται στο
βορειοδυτικό μυχό του Σαρωνικού και μέσω της διολκού τα πλοία
μεταφέρονταν από το Λέχαιο στις Κεγχρεές αποφεύγοντας το μακρύ και
επικίνδυνο ταξίδι γύρω από την Πελοπόννησο.
Ιστορία - Αρχαιολογία
|
|
|
Τμήμα του μόλου των αρχαίων Κεγχρεεών |
Η αρχαία πόλη ήταν κτισμένη στην παραλία
με αποτέλεσμα όταν η στάθμη της θάλασσας ανέβηκε, πολλά οικοδομήματα να
σκεπαστούν από το νερό. Το πεταλόσχημο λιμάνι σχηματίστηκε από την
κατασκευή δύο τεχνικών μόλων και πλαισιωνόταν από στοές και λιμενικές
εγκαταστάσεις.
Θρησκεία:
Στην είσοδο του λιμανιού υπήρχε χάλκινο άγαλμα
του Ποσειδώνα πιθανότατα στο βόρειο μόλο όπου ανασκάφηκε μαζί με άλλα και
ένας τετράγωνος πύργος και οι θεμελιώσεις οι οποίες στήριζαν το άγαλμα. Στον
ίδιο χώρο πρέπει να υπήρχε και ναός της Αφροδίτης, όπως μας πληροφορεί ο
Παυσανίας (2,2,3). Επίσης υπήρχε στο νότιο μόλο ιερό της Ίσιδος. Σύμφωνα
με τις παραδόσεις του Παυσανία και του Απουλήιου (Μεταμορφώσεις 11,8)
αναφέρεται πομπή που ξεκινούσε από την Κόρινθο και έφτανε στο ιερό της Ίσιδος
στις Κεγχρεές στο οποίο πολλοί μιούνταν στα μυστήρια της θεάς. Η ύπαρξη του
ιερού βασίστηκε επίσης και σε απεικονίσεις λωτών, παπύρων, πτηνών και ζώων
που σχετίζονται με τον Νείλο και βρέθηκαν στο ψηφιδωτό δάπεδο και σε
υαλοπίνακες. Σύμφωνα με τον Παυσανία υπήρχε επίσης και ιερό του Ασκληπιού.
Έχει ανασκαφεί επίσης και βασιλική του 4ου ή 5ου αιώνα μ.Χ.
Η θρησκευτική κατάσταση των Κεγχρεών ήταν
παρόμοια με αυτή της Κορίνθου.
Οι Κεγχρεές στην
Καινή διαθήκη
Οι Κεγχρέες αναφέρονται δύο φόρες στη Καινή
Διαθήκη. Η πρώτη είναι κατά την αναχώρηση του απ. Παύλου από την Κόρινθο για
την Έφεσο στην Μικρά Ασία (Πράξεις των Αποστόλων 18:18). Στις Κεγχρέες ο απ.
Παύλος κούρεψε το κεφάλι του επειδή «είχε γαρ ευχήν».
|
|
Παλαιοχριστιανική
βασιλική, χτισμένη δίπλα στον αρχαίο μόλο |
|
Η δεύτερη αναφορά των Κεγχρεών στη Καινή
Διαθήκη γίνεται στην επιστολή που έγραψε ο απ. Παύλος στους χριστιανούς στην
Ρώμη και εκεί κάνει αναφορά σε μια γυναίκα, την Φοίβη, στην εκκλησία
των Κεγχρεών η οποία ήταν διακόνισσα.
Από αυτή την αναφορά μαθαίνουμε ότι στις
Κεγχρεές είχε δημιουργηθεί εκκλησία, την ίδια χρονική περίοδο που
δημιουργήθηκε και στην Κόρινθο. Η Φοίβη ήταν διακόνισσα στην εκεί εκκλησία.
Ο όρος «διάκονος» δεν έχει την έννοια του εκκλησιαστικού αξιώματος που έχει
σήμερα και που λίγο αργότερα αποκρυσταλλώθηκε στην εκκλησιαστική ορολογία,
άλλα μάλλον ήταν ένας χαρακτηρισμός που ήταν εφαρμόσιμος σε κάθε χριστιανό
«διάκονο» του Θεού που είχε κάποια ευθύνη στην εκκλησία. Σε ένα λιμάνι σαν
των Κεγχρεών υπήρχε ανάγκη για βοήθεια σε φτωχούς, αρρώστους, χήρες, ορφανά
αλλά ιδιαίτερα όπως φαίνεται από το χωρίο Ρωμαίους 16:2 για βοήθεια και
φιλοξενία σε χριστιανούς που περνούσαν από το λιμάνι. Αυτά θα πρέπει να ήταν
μερικά από τα καθήκοντα της διακόνισσας Φοίβης.
|
Λέχαιο: τμήμα του μόλου
βυθισμένο στη θάλασσα |
Οι Κεγχρεές σήμερα
Οι Κεγχρέες σήμερα είναι ένα μικρό χωριό με
150 μόνιμους κάτοικους. Υπάρχουν αρκετά σπίτια τα οποία χρησιμοποιούνται σαν
εξοχικές κατοικίες, ιδιαίτερα των Αθηναίων. Οι λιγοστοί κάτοικοι του χωριού
στη συντριπτική πλειοψηφία είναι αγρότες και ασχολούνται με την παραγωγή
ντομάτας και τη καλλιέργεια πορτοκαλιών. Το αρχαίο λιμάνι των Κεγχρεών
δίπλα στο χωριό, χρησιμοποιείται για τη φύλαξη μικρών
ψαρόβαρκων αλλά και
σαν ιδανική
παραλία για τους κατοίκους της περιοχής.
Στη σημερινή
Κόρινθο υπάρχει η Ενορία Κεγχρεών η οποία είναι από τις
λίγες μικρές Ενορίες που υφίστανται από την εποχή της Καινής Διαθήκης
μέχρι σήμερα.
|