Ένα
πρόβλημα με πολλές διαστάσεις
Η ευθανασία
είναι ένα επίκαιρο, ενδιαφέρον και έντονα αμφιλεγόμενο θέμα. Έχει
σημαντικές ηθικές, νομικές και πνευματικές πλευρές και η ανθρώπινη
ευθύνη είναι πραγματικά πολύ μεγάλη. Απασχολεί ζωηρά τους γιατρούς
διεθνώς. Ορισμένες μάλιστα χώρες της Ενωμένης Ευρώπης, με πρώτη
την Ολλανδία, έχουν προχωρήσει στη νομιμοποίηση της, με όλες τις
συνέπειες μιας τέτοιας ενέργειας.
Ο λόγος του
Θεού στο βιβλίο της Εξόδου 23:7 προστάζει: "Μείνε μακριά από κάθε
άδικη υπόθεση και μη γίνεις αιτία να θανατωθεί ο αθώος και ο
δίκαιος". Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε "κατ' εικόνα και ομοίωση" του
Θεού και ο σεβασμός του δικαιώματος της ζωής είναι ευθύνη όλων
μας.
Ευθανασία σημαίνει καλός, ωραίος, ένδοξος θάνατος. Ο ανώδυνος θάνατος. Ως
ιατρικός όρος σημαίνει εσκεμμένη υποβοήθηση για ήρεμο και εύκολο
θάνατο. Διακρίνονται πέντε μορφές ευθανασίας:
1. Η θεληματική ευθανασία είναι όταν τη ζητάει ο ασθενής. Με νομικούς
όρους αυτό σημαίνει "βοηθούμενη αυτοκτονία ή ανθρωποκτονία κατ'
επίκληση".
2. Η αθέλητη
ευθανασία εφαρμόζεται από κάποιον ή κάποιους σε πάσχοντα που,
εκείνη τη στιγμή, δεν είναι σε θέση να εκδηλώσει τη θέλησή του.
3. Η βίαιη
ευθανασία γίνεται χωρίς τη θέληση του ασθενή.
4. Η παθητική
ευθανασία, συχνά χρησιμοποιείται ως όρος για να δείξει την
πρόκληση ή την επιτάχυνση του θανάτου με θεληματική διακοπή της
αποτελεσματικής θεραπείας, σε αντίθεση με την:
5. Ενεργητική
ευθανασία που σημαίνει εσκεμμένη βλάβη για να προκληθεί ή να
επιταχυνθεί ο θάνατος.
|
Προτεινόμενο
βιβλίο
Ευθανασία:
Έγκλημα ή ευεργεσία;
Μητροπολίτου Φθιώτιδος Νικολάου
(έκδοση Ιεράς Μητρόπολης
Φθιώτιδος)
[
εδώ ] |
Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι διακοπή θεραπείας που δεν
πιστεύεται ότι βοηθάει τον ασθενή με σκοπό να επιτραπεί η επέλευση
του φυσικού θανάτου, χωρίς πρόσθετες άσκοπες προσπάθειες, δε
μπορεί να θεωρηθεί παθητική ευθανασία. Ο σκοπός της θεραπείας
είναι να ανακουφίσει τον ασθενή και για το λόγο αυτό
χρησιμοποιούνται τα πιο αποτελεσματικά θεραπευτικά μέσα. Αν στη
διάρκεια αυτής της θεραπείας ο ασθενής πεθάνει, πρόκειται για
φυσικό θάνατο και όχι ευθανασία. Αν όμως διακοπεί αποτελεσματική
θεραπεία για να επιταχυνθεί η επέλευση του θανάτου, τότε καθαρά
πρόκειται για ευθανασία.
Το δικαίωμα
της ζωής είναι ιερό και είναι ευθύνη της κοινωνίας να το
διαφυλάξει. Όμως, αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να γίνει με
οποιοδήποτε μέσο και με οποιοδήποτε κόστος, αδιαφορώντας για τα
αποτελέσματα και τις συνέπειες των ενεργειών μας. Ο φυσικός
θάνατος είναι κάτι το αναπόφευκτο: "Και όπως είναι καθορισμένο για
τους ανθρώπους μια φορά να πεθάνουν..." (Εβραίους 9:27). Ο κάθε
ασθενής αποτελεί και μια ιδιαίτερη περίπτωση. Υπάρχουν περιπτώσεις
που πρέπει να σεβόμαστε τον άρρωστο και να μη παρεμβαίνουμε στη
φυσική διαδικασία του θανάτου, επιβάλλοντάς του πρόσθετο μαρτύριο,
και προσβάλλοντας την αξιοπρέπειά του, όταν η ιατρική δεν μπορεί
να εμποδίσει το θάνατο. Και η ποιότητα της ζωής του αρρώστου
πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Χρειάζεται από μέρους τον
θεράποντος Ιατρού σοφία, σύνεση και σεβασμός στην προσωπικότητα
του άρρωστου. Εξάλλου, υπάρχουν αρκετές διαγνωστικές ή και
θεραπευτικές ενέργειες που είναι αδύνατο να εφαρμοστούν χωρίς τη
συγκατάθεση τον ασθενούς ή του άμεσου συγγενικού περιβάλλοντος.
Δύσκολα
διλήμματα οπωσδήποτε. Από την άλλη μεριά, όμως, ποιος μας έδωσε το
δικαίωμα και για πόσο χρονικό διάστημα να παρατείνουμε μια ζωή που
σβήνει;
Τι είναι
θάνατος; Σύμφωνα με τον ορισμό της Ιατρικής Σχολής τον Harvard,
θάνατος είναι η ανεπανόρθωτη και πλήρης παύση της λειτουργίας
ολόκληρου του εγκεφάλου. Αυτός είναι ο πλήρης εγκεφαλικός θάνατος.
Υπάρχει όμως και ο θάνατος τον εγκεφαλικού φλοιού. Εγκεφαλικός
φλοιός είναι η έδρα της προσωπικότητας - αυτό που λέμε άνθρωπος.
Και στις δυο περιπτώσεις, η γνώμη των περισσότερων χριστιανών
Ιατρών, και μάλιστα των ειδικών στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας,
είναι ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ύπαρξη ψυχής σ' αυτή τη φάση
και δεν δικαιολογείται η διατήρηση με τεχνητά μέσα.
Εδώ προκύπτει
ένα καίριο ερώτημα: Πόσο ασφαλής είναι η διάγνωση του θανάτου του
εγκεφαλικού φλοιού; Μέχρι πρόσφατα υπήρχαν κάποιες μικρές
αμφιβολίες. Τώρα όμως έχει αναπτυχθεί μια νέα διαγνωστική τεχνική
- η τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων = Positron Emission Tomography
(ΡΕΤ) - που καταγράφει την αιματική ροή και το μεταβολισμό της
γλυκόζης στον εγκεφαλικό φλοιό και βγάζει από διλήμματα τους
Χριστιανούς Ιατρούς.
Βασική αρχή
της κλασικής Κλινικής Ιατρικής είναι η διατήρηση της ζωής και όχι
η πρόκληση του θανάτου. Η θέση μας είναι σαφής: Η ευθανασία δε
πρέπει να νομιμοποιηθεί γιατί θα μειώσει την ευαισθησία των
ιατρικών αποφάσεων σε καταστάσεις που μεταβάλλονται με το χρόνο.
Υπάρχουν πολύ σοβαρές αντιρρήσεις που θα τις διακρίνουμε σε τρεις
κατηγορίες:
[Α. Ηθικές αντιρρήσεις]
α) Ο άνθρωπος
είναι πνευματική υπόσταση κάτι που αναγνωρίζεται παγκόσμια. Δε
γνωρίζουμε το θέλημα του Θεού σχετικά με το προσδόκιμο της
επιβίωσης του οποιονδήποτε ατόμου. "Ο Θεός δίνει σε όλους ζωή και
πνοή και τα πάντα" (Πράξεις 17:25). Η φροντίδα των γιατρών πρέπει
να είναι προσεκτική και να διατηρούν υψηλό επίπεδο κλινικής
ιατρικής. Η αποστολή του νόμου δεν είναι να ρυθμίζει τις
καθημερινές κινήσεις τους αλλά να αποτρέπει τις απαράδεκτες
πρακτικές που είναι σίγουρα κακές.
β) Η αποστολή
του ανθρώπου είναι να κατοικεί τη γη. Έχουμε υποχρέωση να
φροντίζουμε τον εαυτό μας αλλά και τους άλλους. Κανένας δεν έχει
δικαίωμα να αφαιρεί τη ζωή τον άλλον.
γ) Τα
παθήματα και οι αρρώστιες είναι συνυφασμένες με την ύπαρξη μας.
Στόχος των γιατρών είναι η ανακούφιση και η θεραπεία. Η πρόταση
της ευθανασίας σαν λύση του πολύπλοκου προβλήματος των ανθρώπινων
δεινοπαθημάτων είναι πολύ επικίνδυνη τακτική. Η νομιμοποίηση της
ευθανασίας θα διαταράξει τη σχέση αρρώστου - υγειονομικού
προσωπικού. Θα κλονιστεί η εμπιστοσύνη των ασθενών όταν θα
γνωρίζουν ότι, εκείνοι στους οποίους ανάθεσαν τη φροντίδα της ζωής
τους, έχουν το δικαίωμα να τους θανατώσουν.
[Β. Πρακτικές αντιρρήσεις]
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν τον ασθενή να ζητήσει
ευθανασία ή τους συγγενείς να την επιδιώξουν. Είναι όμως αβάσιμοι
γιατί είναι ασταθείς, μεταβάλλοντας με το χρόνο και επηρεάζονται
από ποικίλους παράγοντες.
α) Η κατάθλιψη
συχνά συνοδεύεται από τάσεις αυτοκτονίας. Η απαίτηση του αρρώστου
για ευθανασία είναι ενδεχόμενο να προέρχεται από κάποια λανθάνουσα
καταθλιπτική συνδρομή. Επομένως, υπάρχει ο κίνδυνος να οδηγηθούν
στο θάνατο ασθενείς που χρειάζονται τη φροντίδα και τη θεραπεία.
Πολλές από τις καταστάσεις αυτές είναι παροδικές και ιάσιμες.
β) Από κακή
πληροφόρηση ασθενείς και οικογένειες είναι ενδεχόμενο να
καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η κατάσταση είναι απελπιστική. Το
κυριότερο επιχείρημα των υποστηρικτών της ευθανασίας είναι η
αυτοδιάθεση του αρρώστου και μάλιστα υποστηρίζουν ότι όταν ο
ασθενής πρόκειται να πεθάνει σύντομα γιατί θα πρέπει να τον
αφήσουμε να υποφέρει; Πόσο ευσταθεί, όμως, αυτό το επιχείρημα;.
Πόσο σίγουρα μπορούμε να το χρόνο επέλευσης τον θανάτου; Στο British Medical Journal δημοσιεύτηκε ένα άρθρο με τον πολύ εύστοχο
τίτλο: "Ραtients with terminal cancer" who have neither terminal
illness nor cancer. (Ασθενείς με τελικό στάδιο καρκίνου που δεν
βρίσκονταν στο τελικό στάδιο, ούτε είχαν καρκίνο). Αναφέρονται
τέσσερις περιπτώσεις ασθενών, από σύνολο 1635 που παραπέμφθηκαν
για περίθαλψη σε άσυλο ανιάτων και που αποδείχθηκε αργότερα ότι
δεν είχαν καρκίνο και βελτιώθηκε η κατάστασή τους.
γ) Δεν είναι
δυνατόν να γνωρίζουμε τα κίνητρα της οικογένειας όταν ζητούν για
τον άρρωστό τους ευθανασία. Απαλλαγή από το βάρος της αρρώστιας,
κάποιο οικονομικό όφελος ή κληρονομικές υποθέσεις είναι ενδεχόμενο
να υπάρχουν.
δ) Προβλήματα
εργασίας και μεγάλες οικονομικές δυσκολίες συχνά οδηγούν σε μαύρη
απελπισία. Όμως, αντί της ευθανασίας, είμαστε σε θέση να
προτείνουμε το δώρο της ελπίδας: "Ευλογητός ο Θεός και Πατέρας του
Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο οποίος σύμφωνα με το πολύ έλεός του,
μας αναγέννησε σε ζωντανή ελπίδα, μέσω της ανάστασης του Ιησού
Χριστού από τους νεκρούς" (Α' Πετρου 1:3).
ε) Η δήλωση
του ασθενούς που γίνεται από πριν (Living Will) δεν μπορεί να
προβλέψει την πραγματική κατάσταση που θα δημιουργηθεί. Πόσο
ελεύθερη είναι η απόφασή του; Η επιρροή του ιατρού είναι πολύ
μεγάλη.
ζ) Ποιος ο
λόγος να καταφύγουμε στην ευθανασία; Υπάρχουν αποτελεσματικές
εναλλακτικές λύσεις. Η δυνατότητα φροντίδας των ασθενών με ανίατα
νοσήματα δεν απαιτεί πολύπλοκες μεθόδους ή υψηλή τεχνολογία. Το
μόνο που χρειάζεται είναι το πραγματικό ενδιαφέρον για τον ασθενή.
[Γ. Κοινωνικές αντιρρήσεις]
α) Η
νομιμοποίηση των αμβλώσεων άλλαξε ριζικά το ηθικό κλίμα της
κοινωνίας, με τη σκέψη ότι αφού είναι νόμιμο να γίνει η
άμβλωση άρα είναι και ηθικό. Κάτι
ανάλογο είναι φυσικό να συμβεί αν νομιμοποιηθεί η ευθανασία.
β) Η
νομιμοποίηση της ευθανασίας θα δημιουργήσει μια κατηγορία ανθρώπων
που θα αισθάνονται ότι είναι, ή θα γίνουν, ανεπιθύμητοι π.χ.
χρόνιες παθήσεις και προχωρημένη ηλικία.
γ) Ο κίνδυνος
να γίνει κατάχρηση του νόμου είναι πολύ μεγάλος. Το αποδεικνύει η
εμπειρία της Ολλανδίας. Μέχρι το Σεπτέμβριο τον 1991 αναφέρθηκαν
1990 περιπτώσεις ευθανασίας από τις οποίες στις 1030 δεν υπήρχε
ξεκάθαρη έκφραση της θέλησης του αρρώστου. Το 70% των περιπτώσεων
ευθανασίας αναφέρθηκαν παράνομα ως θάνατοι από φυσικά αίτια. Σε
μια πρόσφατη μελέτη στο Lancet αναφέρεται, πάλι για την Ολλανδία,
ότι μέχρι το Μάιο τον 1993 το 41% των περιπτώσεων ευθανασίας έγινε
χωρίς τη συγκατάθεση του ασθενούς.
δ) Οι
υποστηρικτές της ευθανασίας είναι πολύ πιθανά να φτάσουν στο
σημείο ότι δε πρέπει να ξοδεύουμε για τη θεραπεία νόσων που
προκλήθηκαν από κάποιες καταχρήσεις π.χ. πολυφαγία,
αλκοολισμός, τοξικομανία, aids.
Κλείνοντας θα
πρέπει να πούμε ότι η ευθανασία δεν είναι εκδήλωση συμπάθειας.
Οδηγεί στο θάνατο και στην καταστροφή. Συμπάθεια σημαίνει να
συμμετέχεις στα παθήματα του άλλου. Σημαίνει να δίνεις και όχι να
αφαιρείς.
|